Странице

четвртак, 10. април 2014.

Časovi zamene

Psihologe, sociologe i pedagoge a po potrebi i druge kolege društvenih nauka rado određuju za zamene kada se adekvatna zamena ne može brzo naći, sa idejom "vi uvek imate šta da pričate sa decom". Odbrana tipa "Ali deca NEĆE da pričaju samnom!" neće biti legitimna iako je to tačan i isinit iskaz. Vremenom i iskustvom zamene u odeljenjima sa 30 učenika koje ne poznajete i kojima je uvek zanimljivo da naprave šalu na vaš račun a pri tome im ne predajete i nemate ni čime da "ucenite" po potrebi, postaju lakše. Ali u početku može da bude neobično teško. Ovih nekoliko saveta mogu da pomognu (posebno početnicima) prilikom časova zamene.
Pripremite materijal. Ako idete na nastavu predmeta koji se može kako kako predavati i bez punog uvida jer postoji udžbenik ili radna sveska to je onda dobro jer možete pitati učenike gde su stali zatim odrediti ko će da čita lekciju, pa posle odgovarati na pitanja na kraju lekcije. Ali ako je predmet van vašeg dometa tipa (fizika, hemija ili matematika) i gde su potrebna operativna zanja u toku samog časa vi ne možete produžiti gde kolega stade. Za takve prilike dobro je imati pripremljen materijal. Postoje razne radionice na internetu, u priručnicima, u udžbeniku građanskog vaspitanja. Ukoliko ima neka aktuelna tema a da nije politička, verska ili nekog drugog sdržaja koji se u školi izbegva možete započeti debatu ali uvek po pravilima debate nikad ne improvizujte u odeljenju koje ne poznajete.  Izbegavajte i radionice koje uključuju takmičenje jer ne poznajete decu i reakcije pojedinaca ako počnu da gube u igri! Ovi saveti su namenjeni da vam pomognu da ispunite dugih 45 minuta sadržajem.

Dnevnik. Iako vem neće trebati radi ocena ili upisa vaših nastavnih jedinica, ponesite obavezno dnevnik odeljenja u koje idete, i koji ima sve što vam je važno: imena učenika, imena redara, već upisane odsutne učenike, možda već nekog u upisanog u napomeni... dakle treba vam, ako ga nema obavezno ponesite spisak učenika. Tako će učenici znati da imate kontrolu nad time ko je prisutan a ko nije i znaće da ste na korak od utvrđivanja njihovog identiteta. A što ste bliži potezu da ih izdvojite iz gomile, to su oni tiši i poslušniji.

Informacije. Raspitajte se kod kolega koji su prisutni a predaju odeljenju kakva je atmosfera, šta vole da rade - u kakvim aktivnostima rado učestvuju. Ako možete prilagodite svoj rad onome što čujete. Raspitajte se ima li bučnije dece, na koga i zašto obratiti pažnju. Zapišite imena dece koja ste čuli i po koju reč da znate o kome se radi. Ovo bude efektno kad učenik napravi buku i frku a vi ga prepoznate iz opisa i prozovete po imenu. Činjenica da ga znate on vas ne, deluje kao sedativ.

 
Definicija i objašnjenje zašto je neugodno kada je "neko iz mase" a ne osoba sa imenom i prezimenom. Sa sajta Vukajlija.



Pravila. Kao što imate na svojim časovima jasna pravilia ponašanja i posledice kada se one krše tako morate imati pravila i za časove zamene. Ta pravila moraju znati učenici i to im saopštite na početku časa. Ja kažem nekoliko stvari koje mi obezbeđuju koliku toliku kontrolu:
- upitam ko su redari i tražim da se predstave imenom i prezimenom, kažem da će morati da mi kažu ime i prezime učenika koji eventualno ometa rad inače će oni snositi posledice za ne savesno obavljanje (svete) redarske dužnosti
- objavim da profesor na zameni ima sva prava koja ima i redovni profesor. Mogu dakle da ih upišem u napomenu, da pošaljem sa časa kod pedagoga ukoliko jako ometa rad. Mogu da vršim i proveru znanja i pedložim kolegi ocenu.
-prozovem sve učenike i pogledam ih u oči kada se jave, pokušam da zapamtim lik. Oni taj trud vide. Nekad ih zabrine taj moj pokušaj.
-učenike koji se odmah ističu i skreću pažnju, odmah pitam za ime i poričam sa njima. Pitam da li su uvek tako bučni, da li nameravaju da prestanu sad kad počne rad i obajvim da ću morati da ih prekinem kad krenemo sa radom jer ne smeju ometati druge. Ovo govorim prijatnim tonom, ne pretim i nisam neljubazna.
- upitam ko je dobar iz predmeta - to mi daje šansu da podelim neko zaduženje (čitanje, kontrola rada grupa ili učenika) takvim učenicima a oni se osete važnima pa pomažu.
- upitam ima li ko šta drugo da radi tipa učenja za kontrolni, pismeni tog dana. Ako se javi grupa učenika njih izdvojim u deo učionice i povremeno obilazim. Tako se smanji obim onih sa kojima direktno radim na tom času.
Ovakva pravila pomažu da se uspostavi red od samog početka i učenici nemaju vremena da se bave kršenjem pravila jer ih upravo čuju. Dok smisle kako da ih zaobiđu, zvoniće. Osim toga postavljanje vaših uslova daje vama osećaj kontrole a ne njima.



Stav. Ako ste nesigurni, nervozni ili uplašeni ne dozvolite da se to vidi. Deca kada primete navedena osećanja umeju da budu hrabrija i da čine svašta što inače ne bi - disciplina u odeljenju slabi. Opet ako se desilo da se to primeti ne sakrivajte dalje, može da bude samo gore. Radije priznajte kako se osećate i dajte razloge - učenici cene iskrenost i pomoćiće.
Uđite nasmejani ili bar raspoloženi, budite ljubazni, nemojte biti oštri bez potrebe, ne pretite sankcijama i opšte budite čvrsti ali pozitivno orijentisani.
Ne pokušavajte da se pretvarate da ste nešto što ste smislili da će upaliti na zameni. Deca jako lako, gotovo instinktivno otkivaju da li je nešto spontano i ako nije ismevaju to ili odbaciju. Dakle bez trikova.

Ovih nekoliko saveta trebalo bi da vam omoguće da uspešno održite zamenu na času koji vam nije blizak po gradivu i sa relativno nemirnim, slabo disciplinovanim učenicima.

Нема коментара:

Постави коментар