Странице

уторак, 28. октобар 2014.

Rad u grupma, nastavna jedinica opažanje

U svrhe upoznavanja učenika
sa nastavnom temom psihički procesi a u okviru nje prvim procesom koji ćemo bliže proučiti, procesom opažanja, odlučila sam se za grupni rad kombinovan sa demonstracijom. Iskoristila sam pripremu za čas iz Priručnika za nastavnike psihologije za II razred gimnazije, Biljane Nikolić, izdavačke kuće Logos.
Tekst čitave pripreme postoji u priručniku ali kratko rečeno učenici se, podeljeni po grupama u odnosu na čulo koje ispituju, susreću sa različitim načinima funkcionisanja čula i njihovim ograničenjima. Svoja zapažanja unose u unapred pripremljenu tabelu.

Prilikom ispitivanja donjeg praga kod čula dodira polako smo približavali čačkalicu čulu dodira, tj. koži na ruci ispitanika dok nije došlo do oseta i na taj način odredili smo donji prag - minimalnu količinu draži koja izaziva oset. Zatim smo sa dve čačkalice utvrđivali koliki razmak treba da bude među stimulusima a da ih ispitanik, razdvoji tj. oseti kao dva dodira.
Čulo ukusa ispitivali smo tako što je ispitanica imala zatvorene oči i trebalo je da prepozna ukuse hrane koju smo joj davali. Jabuku je lako prepoznala ali nakon toga paradajz (u priručniku luk, ali smo zamenili da se smanji mogućnost prepoznavanja po mirisu) nije mogla da definiše. Ovo se dešava, kada ne vidimo šta jedemo nekada teško prepoznajemo.

Ogled sa čačkalicama

Ispitivali smo pouzdanost čulo vida ogledajući se u kašikama. Otkrili smo da u zavisnosti od toga kakvo je ogledalo vidimo različite likove. Likovi su bili umanjeni ili obrnuti, udaljeniji ili izduženi u zavisnosti od toga kako smo držali kašiku. To nas je uverilo da naše opažanje jako zavisi od predmeta koje opažamo i uslova u kojima opažamo. Ovo je ujedno i mogućnost da koreliramo jedinicu sa gradivom iz fizike, iako je većina korelacija ovde sa gradivom iz biologije.

 Ogled sa kašikama


Ogled sa paradajzom i jabukom

Čulo sluha ne pretpostavlja neki poseban ogled pa smo samo razgovarali o "čuvenom" teen buzz-u, zvuku koji ljudi nakon tridesete ne čuju i popunili zadati tabelu kao i za sva ostala čula.



Nakon ovog časa svi učenici su izašli prilično zadovoljni i bilo im je jako zanimljivo. Ono što su tada usvojili, kasnije su se toga lako prisećali. Uvod u temu "Psihički procesi - opažanje" bio je za njih zanimljiv i motivišući za dalje učenje. Aktivnost je tokom celog časa bila učenička uz blago usmeravanje nastavnika, pa su neposredno učili. Sve ovo su dobre strane ove pripreme koja se nalazi u priručniku pod rednim bojem 10.
Bilo je i teškoća, tačnije ometajućih faktora. Ko je radio grupni rad taj zna kako je teško obezbediti relativnu tišinu u odeljenju tako da je potreban dodatan napor da se učenici podele, stišaju dok čekaju upute po grupama i kasnije skoncentrišu da saslušaju jedni druge. Nekoliko puta moralo se ponoviti da to što je grupa završila izveštaj o ogledu ne znači da članovi počnu da ćaskaju nego da se moraju saslušati izlagači iz drugih grupa. Ipak kao po komandi kada ogled krene svi se stišavaju i prate šta se dešava. Ovaj način rada jako utiče na zainteresovanost učenika da prate. Onima koji izvode sam ogled malo je nelagodno, treba o tome voditi računa. Učenici se jave i pored toka što im je rečeno šta će biti, iz čega se demonstracija sastoji njima je malo neprjatno, pomalo strašno. Prilikom odabira dobrovoljaca treba o tome voditi računa i čak ponuditi sebe kao osobu za ogled. Iako se dobro zabavljaju učenike na kraju treba razgovorom vratiti na nastavnu jedinicu. Oni uglavnom nisu u mogućnosti da sami izvuku zaključke o naučenom, kada je čas ovog tipa. U te svrhe ono što je ponuđeno u priručniku kao izgled table je učenicima podeljeno kao neka vrsta nastavnog listića. Zadnjih desetak minuta časa treba potrošiti da se ovi osnovni pojmovi (oseti, opažaji, adekvatne i neadekvatne draži, put draži) sa priloga koji im je podeljen, povežu sa onim što je rađeno u demonstracijama na času. 
Čas je svakako bio uspešan i za učenike i za nastavnika. Učenici su, uz dozvolu snimani mobilnim telefonom pa je materijal prikazan ina školskom blogu. Ova mogućnost, da drugi učenici vide njihov doprinos na času učenicima se jako dopada. Primetićete da smo malo modifikovali osnovni tekst pripreme iz priručnika ali to je zato da bi ga prilagodili, što preporučujemo svima. Ipak suština ove pripreme 10. kao i materijal korišćen u njoj nisu menjani i pokazali su se, bar u našem slučaju kao uspešan, motivišući način učenja.

Нема коментара:

Постави коментар